۳ علامت کم کاری تیروئید

(خستگی، اضافه‌ وزن و افسردگی در نتیجه کم کاری تیروئید)

مجله پزشکی و سلامت : کم کاری تیروئید ، یک موضوع داغ در حوزه بهداشت و سلامتی است. ظاهراً بسیاری از خانم‌ها، همیشه از خستگی مزمن، افزایش وزن و افسردگی شکایت دارند. بسیاری از اوقات، این قبیل مشکلات، ناشی از داشتن یک رژیم غذایی نامناسب، عدم ورزش و یا مراقبت ضعیف از خود است، اما علل دیگری هم می‌تواند داشته باشد، ازجمله کم کاری تیروئید !

مشخصات غده تیروئید

تیروئید، یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است که حدوداً ۲ اینچ (۵ سانتی‌متر) طول دارد. درست، در زیر جعبه صدا (حنجره) قرارگرفته است و از دو لوب ساخته‌شده است که در دو طرف نای قرار می‌گیرند. هدف اصلی تیروئید به‌عنوان یک غده درون‌ریز، تولید و ذخیره هورمون‌هایی است که اعمال متعددی ازجمله کنترل متابولیسم بدن را انجام می‌دهند. سوخت‌وساز بدن هم، به‌نوبه خود عملکرد بسیاری از سیستم‌های بدن، ازجمله مغز، قلب، و عضلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هورمون‌های تیروئیدی

غده تیروئید، دو هورمون اصلی به نام‌های T3 و T4 را تولید می‌کند که وظایف متعددی در بدن دارند ازجمله: اثر بر روی وزن و سلامت قلب، تنظیم درجه حرارت بدن و قدرت عضلات. تولید بیش‌ازحد این هورمون‌ها درنتیجه پرکاری تیروئید است و ترشح کم یک یا هر دو هورمون، نشانه هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید است. عدم تعادل در ترشح هورمون‌های تیروئیدی، بر سلامت جسمی و روحی اثرگذار است.بروز کم کاری تیروئید ، شایع‌تر از پرکاری تیروئید است و بیش از ۴٫۶% جمعیت بالای ۱۲ سال در آمریکا به آن مبتلا هستند. در ایران نیز، ۱ تا ۲% خانم‌ها و ۰٫۲% آقایان دچار کم کاری تیروئید هستند.

علائم کم کاری تیروئید

۱)خستگی

درحالی‌که یافته‌های اولیه، در حال کشف ارتباط بین عدم تعادل هورمونی و سندرم خستگی مزمن است، خستگی، می‌تواند یکی از علائم شایع کم کاری تیروئید نیز باشد. افزودن روغن نارگیل به رژیم غذایی، می‌تواند به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک کرده و درنتیجه تولید انرژی را افزایش و خستگی را کاهش دهد.

۲)احساس سرما

عملکرد نادرست متابولیسم بدن در کم کاری تیروئید سبب می‌شود تا فرد، احساس سرما کند. درست مثل ماشینی که سوخت، مصرف می‌کند تا گرم شود و حرکت کند، بدن انسان نیز چربی را به‌عنوان سوخت مصرف می‌کند و گرما تولید می‌کند ولی در فرد مبتلابه کم کاری تیروئید ، عکس این حالت اتفاق می‌افتد. یعنی گرمای اضافی بدن به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود و درنتیجه فرد همیشه دست و پای سرد دارد و به شکل غیرعادی احساس سرما می‌کند.

۳)مشکل در کم کردن وزن

متابولیسم بدن، علاوه بر تولید انرژی و گرما نقش دیگری هم دارد و آن نگهداری وزن، در محدوده نرمال است. زمانی که متابولیسم بدن، کاهش می‌یابد، کاهش وزن و یا حتی حفظ وزن فعلی، بسیار مشکل می‌شود.

شایع‌ترین علائم کم کاری تیروئید

درحالی‌که کم کاری تیروئید علائم بسیاری دارد ولی ریزش مو، یبوست، تغییرات در چرخه قاعدگی، ناباروری و خستگی، احساس سرما و مشکل از دست دادن وزن، شایع‌ترین ها هستند. خبر خوب این است که درمان‌های طبیعی نیز برای رفع مشکل کم کاری تیروئید وجود دارد.

رژیم غذایی در کم کاری تیروئید

برای شروع، رژیم کم کاری تیروئید را توصیه می‌کنیم. مصرف ماهی‌های حاوی منابع امگا-۳ توصیه می‌شود چون امگا-۳ برای توازن هورمون‌ها و بهبود عملکرد تیروئید، حیاتی است. مصرف روغن نارگیل، جلبک دریایی (که حاوی ید است)، منابع غذایی حاوی پروبیوتیک ها، دانه‌های جوانه‌زده مانند دانه کتان و تخم چیا و البته بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات که غنی از مواد مغذی هستند، توصیه می‌شود. همچنین کاهش یا حذف مصرف محصولات تهیه‌شده با آرد تصفیه‌ شده ، شکر، لبنیات معمولی و آب حاوی فلوئور و کلر که جذبید را مهار می‌کنند، توصیه می‌شود. کمبود این ماده معدنی مهم (ید) اغلب سبب تخریب عملکرد تیروئید می‌شود.

مکمل‌های توصیه‌شده در کم کاری تیروئید

مصرف مکمل‌های ید، سلنیوم، روغن ماهی، ویتامین B کمپلکس، اسیدآمینه L- تیروزین و پروبیوتیک ها توصیه می‌شوند. مهم‌ترین مکمل برای بازیابی تیروئید، آشواگاندا یا جینسینگ هندی است. آشواگاندا یک گیاه انرژی‌زا است که در پاسخ به استرس، سطح کورتیزول را در بدن کاهش داده و همچنین به تعادل سطح هورمون T4 در بدن کمک می‌کند. در آزمایشات نیز ثابت‌شده است که این گیاه به‌طور واضح در درمان کم کاری تیروئید مؤثر است.

منبع:www.drsosha.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 12 =