فواید استفاده از مکمل های دارویی گیاهی قسمت سوم گل ساعتی !!!

در سبک زندگی سالم، فاکتورهای زیادی تاثیر گذارند که یکی از مهم‌ ترین آن ها، تغذیه‌ ی سالم است. طبق گفته‌ی کارشناسان تنها حدود ٣درصد از افراد نکات تغذیه ای را رعایت می کنند و رژیم غذایی سالمی دارند. یکی از نکاتی که در رژیم غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از مکمل ها، علی الخصوص مکمل گیاهی است. در این مطلب قصد داریم شما را با فواید مکمل گیاهی آشنا کنیم تا اگر قصد خرید مکمل های دارو یی گیاهی خارجی و یا مکمل های  دارویی گیاهی ایرانی را دارید، آگاهی کامل داشته باشید.

مکمل گیاهی چیست؟

در رژیم غذایی، وجود پروتئین، ویتامین، ریز مغذی ها،کربوهیدرات و … ضروری است و کمبود یا عدم مصرف آن ها می‌ تواند موجب سوء تغذیه در افراد ‌شود و مشکلات زیادی را به وجود آورد. اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند حساسیت به مواد غذایی، افراد از مصرف این فاکتورهای سودمند محروم شوند؛ در این موراد لازم است از مکمل‌ ها به منظور جبران کمبودها استفاده شود.

انواع مکمل گیاهی

فواید مکمل گیاهی موجب می‌ شود تا مورد استقبال افراد قرار گرفته و مواد مغذی بسیاری را از آن ها دریافت کنند. همچنین این مکمل ها به عنوان تقویت کننده می تواند برای کودکان، سالمندان و ورزشکاران سودمند باشد و در تامین انرژی مورد نیاز به آن ها کمک کند. ترکیبات موجود در انواع مکمل گیاهی سرشار از مواد مغذی و اجزای سازنده‌ی فعالی هستند که به متابولیسم بدن و فرآیندهای گوارشی کمک می کنند.

نکاتی مهم در خرید و انتخاب

مکمل های گیاهی در اشکال مختلفی عرضه شده اند، از جمله به شکل قرص، کپسول، مایعات، پودر، ژله، بیسکوییت و … . شکل عرضه‌ی مکمل ها به ماهیت آن ها بستگی دارد.

فواید انواع مکمل و دارو های گیاهی

در این بخش، گل ساعتی که یک گیاه دارویی شناخته شده است را معرفی کرده و به بررسی کاربرد، فواید و مضرات آن ها می‌ پردازیم.

گل ساعتی

گل ساعتی یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد.  گلبرگ و میوه گل ساعتی دارای خاص و فواید درمانی هستند. از دیگر نام‌های گل ساعتی می‌توان به مای پاپ، انگور شور و انگور آلویی اشاره کرد. این گیاه معمولا در ترکیب با بابونه و یا سنب الطیب استفاده می‌شود. طبع گل ساعتی گرم است. از جمله خواص گل ساعتی می‌توان به مواردی مانند بهبود خواب، ضد سرطان، تسکین التهاب، کاهش فشار خون، سلامت قلب و کاهش افسردگی اشاره کرد.

خواص درمانی گل ساعتی

عصاره لوبیا سفید با مهار عمل آنزیم طبیعی موجود در بزاق و پانکراس (آنزیم آلفا آمیالز) مانع شکسته شدن کربوهیدرات ها به قندهای ساده و در نتیجه مانع از جذب کالری بیشتر و اضافه وزن می گردد.

گل ساعتی از گیاهان دارویی است که جایگاه و توجه ویژه‌ای از طب سنتی را به خود اختصاص داده است. خواص گل ساعتی فراوان است و می‌تواند بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها را درمان کند. در ادامه به بررسی برخی از خواص گل ساعتی می‌پردازیم.

خواص گل ساعتی برای سرطان

از گل ساعتی می‌توان به عنوان یک گیاه ضد سرطان یاد کرد. گل ساعتی حاوی ویتکسین و آپیژنین است که این دو اثرات قوی ضد سرطانی دارند. گل ساعتی می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و درمان سرطان‌هایی مانند سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان معده، سرطان تخمدان و سرطان پروستات مفید باشد. این مواد می‌توانند اثرات شیمی درمانی را افزایش داده و سلول‌های سرطانی را کشته و از تکثیر آن‌ها جلوگیری کند.

خواص گل ساعتی برای فشار خون

یکی از خواص گل ساعتی کمک به کاهش فشار خون است. عصاره گیاه گل ساعتی می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود. برای تنظیم فشار خون افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش گل ساعتی می‌تواند کمک کننده و موثر باشد. توجه داشته باشید افراد مبتلا به فشار خون که دارو‌های کاهش دهنده فشار خون مصرف می‌کنند نباید همزمان از این گیاه دارویی نیز استفاده کنند.

خواص گل ساعتی برای قند خون

یکی از عوامل کمک کننده به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو پوست میوه گل ساعتی زرد است‌. یکی دیگر از خواص گل ساعتی کنترل سطح قند خون است.

خواص گل ساعتی برای یائسگی

از دیگر خواص گل ساعتی می‌توان به کاهش علائم یائسگی اشاره کرد. گل ساعتی در کنار هشدار به سیستم طبیعی بدن می‌تواند موجب بهبود عملکرد‌های بدن نیز شود. گل ساعتی علاوه بر اینکه موجب درد می‌شود و خاصیت آرام بخشی دارد علائم یائسگی مثل تعریق شبانه و گرگرفتی را نیز از بین می‌برد

خواص گل ساعتی برای سرفه

گل ساعتی می‌تواند به درمان سرفه کمک کند و تنفس را به حالت عادی برگرداند. در یک مطالعه مشاهده شده‌‌است که استفاده از عصاره گل ساعتی از سرفه جلوگیری می‌کند.

خواص گل ساعتی برای سلامت قلب

گل ساعتی حاوی ویتکسین، آپیژنین و کریسین است که بر اساس مطالعات و آزمایشات این سه مورد موجب کاهش آسیب‌های قلبی می‌شوند و از آسیب سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. گل ساعتی موجب افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدان، مسدود کردن مولکول های التهاب آور، محافظت از سلولهای قلبی در مقابل مرگ می‌شود.

خواص گل ساعتی برای کاهش استرس

 آلکالوئیدها و فیتوکمیکال‌هایی از جمله  کامفرول و کوئرستین در گل ساعتی وجود دارند که می‌توانند برای بهبود خلق و همچنین کاهش هورمون‌های استرس بدن موثر و مفید باشند. گل ساعتی به علت ترکیبات موجود در خود بر گیرنده‌های مغز اثر می‌گذارد و موجب کاهش استرس می‌شود.

خواص گل ساعتی برای بی‌خوابی

یکی از خواص گل ساعتی خاصیت آرامش بخش بودن این داروی گیاهی است که استرس و اضطراب که از جمله عوامل بی‌خوابی هستند را از بین می‌برد. یکی از بهترین شیوه‌های طبیعی برای درمان بی‌خوابی مصرف ترکیب گل ساعتی و سنبل الطیب است که این ترکیب گیاهی به شما کمک می‌کند تا خوابی با کیفیت و طولانی را تجربه کنید.

خواص گل ساعتی برای تسکین التهاب

خواص ضد التهابی گل ساعتی ناشی از وجود آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌های موجود در این گیاه دارویی است. گل ساعتی با داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند التهاباتی را که باعث ایجاد بیماری می‌شود، کاهش دهد. برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز، نقرس، بیماری‌های مفاصل و بواسیر مصرف دمنوش گل ساعتی توصیه می‌شود. گل ساعتی با وجود ترکیبات موجود درخود می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی کرده و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را نیز کاهش دهد.

خواص گل ساعتی برای درمان بیش فعالی

دمنوش گل ساعتی با تنظیم هورمو‌ن‌های بدن می‌تواند موجب کنترل بیش فعالی و علائم بیش فعالی می‌شود.

خواص گل ساعتی در رژیم غذایی

بسیاری از انواع چاقی‌ها، چاقی عصبی هستند که به دلیل بالا بودن استرس و ناراحتی‌های عصبی، فرد به پرخوری روی می‌آورد و به همین دلیل دچار اضافه وزن می‌شود. برخی از افراد نیز به دلیل بی‌اشتهایی عصبی، دچار کمبود وزن می‌شوند. با وجود آن‌که استفاده از داروهای گیاهی، همچون گل ساعتی به کاهش استرس و فشار عصبی کمک می‌کند، اما نمی‌تواند تاثیر زیادی برای کاهش یا افزایش وزن داشته باشد؛ به همین دلیل باید از رژیم‌های غذایی اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری استفاده کنید تا بتوانید شما را به تناسب اندام و وزن ایده آل برساند و در کنار آن سلامتی شما را ارتقا دهد.

نکته پایانی درباره‌ی گل ساعتی

گل ساعتی در کنار تمام خواص درمانی و فواید بی نظیری که برای بدن ما دارد باید به صورت درست و در شرایط خاص با تایید پزشک مصرف شود . ترکیب گل ساعتی با گیاهانی مانند بابونه و سنبل الطیب ،عصاره رازک و عصاره قاشقک و استفاده آن به شکلی راحت توسط شرکت معتبر سپید طب با نام مکمل گیاهی های رست برای شما فراهم گردیده است که می توانید با مشورت پزشک به بهترین شکل ممکن از آن بهره مند شوید.

اطلاعات وارد شده در خصوص خواص گل ساعتی از منبع سایت غفاری دایت برداشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − چهارده =