فواید استفاده از مکمل های دارویی گیاهی قسمت دوم عصاره لوبیای سفید

در سبک زندگی سالم، فاکتورهای زیادی تاثیر گذارند که یکی از مهم‌ ترین آن ها، تغذیه‌ ی سالم است. طبق گفته‌ی کارشناسان تنها حدود ٣درصد از افراد نکات تغذیه ای را رعایت می کنند و رژیم غذایی سالمی دارند. یکی از نکاتی که در رژیم غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از مکمل ها، علی الخصوص مکمل گیاهی است. در این مطلب قصد داریم شما را با فواید مکمل گیاهی آشنا کنیم تا اگر قصد خرید مکمل های دارو یی گیاهی خارجی و یا مکمل های  دارویی گیاهی ایرانی را دارید، آگاهی کامل داشته باشید.

مکمل گیاهی چیست؟

در رژیم غذایی، وجود پروتئین، ویتامین، ریز مغذی ها،کربوهیدرات و … ضروری است و کمبود یا عدم مصرف آن ها می‌ تواند موجب سوء تغذیه در افراد ‌شود و مشکلات زیادی را به وجود آورد. اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند حساسیت به مواد غذایی، افراد از مصرف این فاکتورهای سودمند محروم شوند؛ در این موراد لازم است از مکمل‌ ها به منظور جبران کمبودها استفاده شود.

انواع مکمل گیاهی

فواید مکمل گیاهی موجب می‌ شود تا مورد استقبال افراد قرار گرفته و مواد مغذی بسیاری را از آن ها دریافت کنند. همچنین این مکمل ها به عنوان تقویت کننده می تواند برای کودکان، سالمندان و ورزشکاران سودمند باشد و در تامین انرژی مورد نیاز به آن ها کمک کند. ترکیبات موجود در انواع مکمل گیاهی سرشار از مواد مغذی و اجزای سازنده‌ی فعالی هستند که به متابولیسم بدن و فرآیندهای گوارشی کمک می کنند.

نکاتی مهم در خرید و انتخاب

مکمل های گیاهی در اشکال مختلفی عرضه شده اند، از جمله به شکل قرص، کپسول، مایعات، پودر، ژله، بیسکوییت و … . شکل عرضه‌ی مکمل ها به ماهیت آن ها بستگی دارد.

فواید انواع مکمل و دارو های گیاهی

در این بخش، عصاره لوبیای سفید که یک مکمل گیاهی شناخته شده است را معرفی کرده و به بررسی کاربرد، فواید و مضرات آن ها می‌ پردازیم.

عصاره لوبیای سفید

لوبیای معمولی (با نام علمی فاسئولوس ولگاریس) شامل تمامی لوبیاهای خشك یا زراعی و لوبیاهای سبز یا فرنگی می باشد. این گونه از لوبیا سالهای متمادی بعنوان غذای اصلی در آمریکای جنوبی و مرکزی مصرف گردیده و امروزه بعنوان خط اول فرآورده های کاهش دهنده وزن شناخته می شود.

از عصاره لوبیای سفید چطور برای کاهش وزن استفاده می شود؟

عصاره لوبیا سفید با مهار عمل آنزیم طبیعی موجود در بزاق و پانکراس (آنزیم آلفا آمیالز) مانع شکسته شدن کربوهیدرات ها به قندهای ساده و در نتیجه مانع از جذب کالری بیشتر و اضافه وزن می گردد.

کاربردهای دیگر

عصاره لوبیای سفید نه تنها در زمینه کاهش وزن شهرت دارد بلکه گفته می شود می تواند قندخون را کنترل کرده، بر مقاومت انسولینی غلبه کرده، از دیابت و بیماری قلبی پیشگیری کرده، عملکرد ورزشی را ارتقاء داده، انرژی را بیشتر کرده، علائم آرتریت را کاهش داده و به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

فواید عصاره لوبیای سفید

عصاره لوبیای سفید نه تنها در زمینه کاهش وزن شهرت دارد بلکه گفته می شود می تواند قندخون را کنترل کرده، بر مقاومت انسولینی غلبه کرده، از دیابت و بیماری قلبی پیشگیری کرده، عملکرد ورزشی را ارتقاء داده، انرژی را بیشتر کرده، علائم آرتریت را کاهش داده و به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند

تاکنون تحقیقات محدودی روی فواید بالقوه عصاره لوبیای سفید صورت گرفته، اما برخی مطالعات نشان می دهند که این عصاره می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. در یکی از تحقیقات صورت گرفته معلوم شد یکی از خواص بالقوه عصاره لوبیای سفید می تواند افزایش روند کاهش وزن و جلوگیری از افزایش قندخون توسط کربوهیدرات ها باشد.

نکته پایانی درباره‌ی عصاره لوبیای سفید

چاقی یک معضل پیچیده ناشی از علل مختلف همانند ژنتیک، تغذیه، سبک زندگی و عوامل محیطی است و بصورت مزمن باعث افزایش میزان توده چربی می گردد.

چاقی عامل تسهیل کننده بسیاری از بیماری های متابولیک همانند دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، استئو آرتریت و …. می باشد و همواره کاهش وزن و درمان چاقی یکی از دغدغه های اصلی افراد به شمار می آید.

مطالعات نشان می دهند که رژیم های غذایی محدود از اسید های چرب اشباع لزوما کاهش وزن ایجاد نمی کنند.

اخیرا کاهش کربوهیدرات خصوصا کربوهیدرات های تصفیه شده به عنوان رویکرد جدید تغذیه ای به منظور کاهش وزن و کاهش خطر بروز بیماری های مرتبط با چاقی، مطرح شده است و در اینجا نقش عصاره لوبیای سفید   و مخصوصا محصول کربوبلاکر پررنگ می شود زیرا این فرآورده می تواند نشاسته موجود در غذاهایی از قبیلسیب زمینی، نان، ماکارونی، برنج، ذرت و کراکر را خنثیکند و باعث شود که کربوهیدرات ها با مصرف کالری کمتر از سیستم گوارشی عبور کنند. کروم موجود در این فرآورده سطح قند خون طبیعی را در بدن حفظ می کند و یک ترانسپورتر چربی است که با تنظیم انسولین به متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها کمک می کند. وانادیوم عنصر کمیابی است که برای متابولیسم سلولی و تشکیل استخوان ها و دندان ها ضروری است و موجب مهار سنتز کلسترول می گردد. همچنین با بهبود عملکرد انسولین منجر به بهبود تحمل گلوکز در بدن می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =