تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

<<بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می شود>>

 بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF= Crimean – Congo Hemorrhagic Fever)یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است. ویکی از بیماریهای مشترک بین انسان وحیوان است که عمدتا توسط کنه منتقل می شود.این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.
با توجه به اینکه دربیشترکشورها بخصوص کشورهای همسایه ایران ازجمله عراق، دوبی ،عمان،پاکستان،ترکیه، افغانستان، ،امارات متحده عربی ،قزاقستان،ازبکستان، عربستان سعودی ویروس این بیماری وجوددارد. وازطرف دیگرقاچاق دام از کشورهای همسایه به داخل کشور صورت می گیردبنابراین همیشه خطر انتقال وبروز این بیماری وجود دارد.

علائم بیماری:
ا تا 3 روز وحداکثر9روزپس از گزش کنه ویا5تا6 روز پس از تماس با بافت یا خون حیوان آلوده ، علائم بیماری بصورت ناگهانی با سردرد شدید، تب ، لرز، درد عضلانی ، خصوصا” درناحیه پشت وپاها، گیجی ،دردوسفتی ناحیه گردن، درد وقرمزی چشم  وترس از نور دیده می شود.ممکن است حالت تهوع ، استفراغ یا گلودرد وگاه اسهال ودردمنتشر شکمی  نیز وجودباشد.تورم وقرمزی صورت ، گردن وقفسه سینه ،پرخونی خفیف حلق وناحیه دهان شایع است.
3تا5روز پس از شروع بیماری ، خونریزی مخاطها ولکه های خون مردگی ، بخصوص درقسمت بالای بدن ودرطول خط زیربغلی و زیرپستان خانمها دیده می شود. به دنبال خونریزی زیرپوستی ، ممکن است خون در مدفوع ، ادراروخونریزی از دهان ، ملتحمه ، گوش ها، رحم وحتی خلط خونی دیده شود. گاه خونریزی از بینی ، استفراغ خونی ،خونریزی از دستگاه گوارش و رحم آنقدر شدید است که بیمار نیاز به تزریق خون دارد.
دراین بیماری 30درصد احتمال مرگ ومیروجود دارداما قابل پیشگیری ودرمان است ودرصورت تشخیص سریع وبه موقع وشروع درمان از شدت بیماری وکشندگی آن کم می شود.
نکته قابل توجه ومهم این است که دام های آلوده به ویروس این بیماری فاقد علائم می باشند.

راه انتقال بیماری:
1- توسط کنهعفونت درانسان پس از گزش توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می شود.
2- تماس با خون وترشحات وبافت حیوان آلوده درهنگام ذبح دام، کمک به وضع حمل دام وقطعه قطعه کردن گوشت تازه دام آلوده موجب انتقال ویروس به انسان می شود.بیشترین خطر هنگام تماس با خون وگوشت تازه دام می باشد.
3-انتقال از انسان به انسان:تماس با خون وترحشات آلوده بیماران ، به ویژه درمرحله خونریزی یا انجام هرگونه اقدامی که منجی به تماس انسان با خون آنها شود، باعث انتقال بیماری می شود.
درکشور ماشایعترین راه انتقال ، ذبح دام های آلوده وتماس با لاشه دام ، خون واحشاء پس از ذبح آنها بوده است.
پیشگیری :
1- از خریدومصرف گوشت دامی هایی که به طریق غیر قانونی وقاچاق وارد کشور می شوندویا بصورت غیر بهداشتی ذبح وعرضه می گردندخودداری کنید.
2- ازکشتار دام درمحیط خارج از کشتارگاه خودداری گردد.
3- با کمک دامپزشکی محل سکونت خود نسبت به کنه زدایی دامها وسم پاشی محل نگهداری آنها اقدام کنید.
4- ازتماس مستقیم پوستی مخاطی با خون وترشحات آلوده دامی درحین ذبح یا زایمان دام پرهیز کنید.
5- کسانیکه درمحیطهای دامپروری و روستایی ، خصوصا” درفصول بهار وپاییز حضور دارندخود را دربرابر گزش کنه (با استفاده از مواد دورکننده حشرات بر روی لباس وبدن ، پوشانیدن قسمتهای از بدن که  درمعرض خطر گزش کنه می باشند با استفاده از دستکش وپوشیدن لباس آستین بلند) محافظت کنند.
6- لباس و روی پوست خود را از نظر وجود کنه بصورت مرتب بررسی کنیدودرصورت وجود کنه ، به طریقی که قسمت دهانی کنه درپوست باقی نماندوبا استفاده از پنس  آنها را از پوست جداکنید.
7- از له کردن کنه بر روی پوست اکیدا” خودداری کنید.
8- هنگام تماس با گوشت ، خون وترشحات دام های مشکوک از دستکش ووسایل حفاظت فردی استفاده کنید.
9- گوشت وجگر را پس از پخت کامل مصرف نمایید. ویروس بیماری  در فرآورده های دامی ، پس از پخته شدن به مدت 15 دقیقه ودرحرارت 85 درجه سانتی گراد از بین می رود.

درصورت خرید گوشت دام هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید؛ گوشت را به مدت 24 ساعت دردمای 4 درجه سانتی گراد(دریخچال)نگهداری کنیدوسپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن ، شستشو وبسته بندی آن اقدام نمایید.

منبع: برگرفته از پمفلت آموزشی (تهیه شده توسط واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای ، معاونت محترم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان فارس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × یک =