بهترین منابع پروتئین گیاهی کدامند؟

آیا گیاهان هم می توانند منبعی به حای پروتئین حیوانی باشند ؟

درست است که منابع پروتئین حیوانی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم منابع غنی ایی به حساب میایند اما برخی از غذاهای گیاهی داری  پروتئین کافی برای جایگزینی میتوانند باشند . در این مطلب قصد داریم گیاهانی که پروتئین بالایی دارند را معرفی کنیم. اگر رژیم گیاهخواری دارید و می‌خواهید منابع پروتئین گیاهی و غیرگوشتی را بشناسید لطفا با ما همراه باشید.

بهترین منابع پروتئین گیاهی

 سویا (36 گرم پروتئین در 100 گرم)

سویا و فرآورده‌های آن جزء منابع عالی پروتئین گیاهی و آهن هستند. هر 100 گرم سویا، 36 گرم پروتئین دارد و در حجم مساوی با گوشت گاو حاوی مقدار بیشتری آهن است. همچنین، حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به مقابله با کلسترول خون کمک می‌کنند.

البته سویا باید به بهترین نحو مصرف شود چون در مواردی ممکن است هضم آن سنگین باشد

 تخم کدو (25 گرم پروتئین در 100 گرم)

تخمه‌های خام یا بوداده کدو را می‌توان برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در برنامه روزانه جای داد زیرا هر 100 گرم آنها، 25 گرم پروتئین دارد. علاوه بر این، دانه‌های کدو منبع غنی ویتامین‌های A،B1،B2 همچنین آهن، روی، مس، پتاسیم و کلسیم است.

 کره بادام‌زمینی (25 گرم پروتئین در 100 گرم)

گرچه کره بادام‌زمینی چرب و پرکالری است اما در رژیم وگان‌ها و آنهایی که بیشنر به سراغ مواد غذایی با منشا گیاهی می‌روند، جایگاه ویژه‌ای دارد. این ماده غذایی خوشمزه سرشار از روی، فسفر، ویتامین B3 است و در تامین پروتئین مورد نیاز بدن نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

عدس (25 گرم پروتئین در 100 گرم)

عدس سرشار از مواد مغذی بوده و یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. عدس حاوی میزان زیادی فیبر و چربی اندکی است. این ماده غذایی برای لاغری به شیوه‌ی سالم و همچنین افزایش انرژی بدون دریافت چربی مؤثر است.

 جوانه گندم (23.15 گرم پروتئین در 100 گرم)

علاوه بر 26 تا 30 درصد فیبر موجود در جوانه گندم، این ماده غذایی منبع غنی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب ضروری است. همچنین، جوانه گندم مقدار بالایی ویتامین‌های گروه B، روی، آهن و فیبر نیز دارد که به تامین نیازهای بدن کمک می‌کند.

 نخود (19 گرم پروتئین در 100 گرم)

نخود، منبع بی‌نظیر پروتئین گیاهی است. نخود به دلیل داشتن پروتئین فراوان برای افراد گیاهخوار گزینه‌ای بسیار خوب به شمار می‌آید. هر 100 گرم نخود 19 گرم پروتئین دارد که این مقدار با خوراکی هایی مانند لوبیا سفید و عدس برابری می‌کند.

گردو (15 گرم پروتئین در 100 گرم)

گردو را گنجینه‌ی مواد مغذی بدانید. می‌توانید روزانه بین 15 تا 30 گرم گردو مصرف کرده و از یک منبع خوب پروتئین گیاهی بهره‌مند شوید. گردو به دلیل دارا بودن پولیفنول‌ها و دیگر آنتی اکسیدان‌هایش باعث بهبود ارتباط بین نورون‌ها می‌شود.

گردو بخشی از رژیم مدیترانه ای را تشکیل می دهد و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند چون حاوی اسیدهای چرب سالم است. مصرف منظم گردو و بادام باعث کاهش احساس گرسنگی، کاهش تجمع ترکیبات التهاب‌زا و بهبود خلق و خوی می‌شود.

 

سعی کردیم در این مطلب منابع قابل دسترس برای عموم که دارای بیشترین پروتئین هستند  را به شما معرفی کنیم

اگر منابع بهتری در این مورد میشناسید لطفا ما را هم مطلع سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 7 =