فواید استفاده از مکمل های دارویی گیاهی قسمت پنجم هندوانه!!!

در سبک زندگی سالم، فاکتورهای زیادی تاثیر گذارند که یکی از مهم‌ ترین آن ها، تغذیه‌ ی سالم است. طبق گفته‌ی کارشناسان تنها حدود ٣درصد از افراد نکات تغذیه ای را رعایت می کنند و رژیم غذایی سالمی دارند. یکی از نکاتی که در رژیم غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از مکمل ها، علی الخصوص مکمل گیاهی است. در این مطلب قصد داریم شما را با فواید مکمل گیاهی آشنا کنیم تا اگر قصد خرید مکمل های دارو یی گیاهی خارجی و یا مکمل های  دارویی گیاهی ایرانی را دارید، آگاهی کامل داشته باشید.

مکمل گیاهی چیست؟

در رژیم غذایی، وجود پروتئین، ویتامین، ریز مغذی ها،کربوهیدرات و … ضروری است و کمبود یا عدم مصرف آن ها می‌ تواند موجب سوء تغذیه در افراد ‌شود و مشکلات زیادی را به وجود آورد. اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند حساسیت به مواد غذایی، افراد از مصرف این فاکتورهای سودمند محروم شوند؛ در این موراد لازم است از مکمل‌ ها به منظور جبران کمبودها استفاده شود.

انواع مکمل گیاهی

فواید مکمل گیاهی موجب می‌ شود تا مورد استقبال افراد قرار گرفته و مواد مغذی بسیاری را از آن ها دریافت کنند. همچنین این مکمل ها به عنوان تقویت کننده می تواند برای کودکان، سالمندان و ورزشکاران سودمند باشد و در تامین انرژی مورد نیاز به آن ها کمک کند. ترکیبات موجود در انواع مکمل گیاهی سرشار از مواد مغذی و اجزای سازنده‌ی فعالی هستند که به متابولیسم بدن و فرآیندهای گوارشی کمک می کنند.

نکاتی مهم در خرید و انتخاب

مکمل های گیاهی در اشکال مختلفی عرضه شده اند، از جمله به شکل قرص، کپسول، مایعات، پودر، ژله، بیسکوییت و … . شکل عرضه‌ی مکمل ها به ماهیت آن ها بستگی دارد.

فواید انواع مکمل و دارو های گیاهی

در این بخش، هندوانه که یک میوه شناخته شده است را معرفی کرده و به بررسی کاربرد، فواید و مضرات آن ها می‌ پردازیم.

هندوانه

یکی از میوه هایی که در روزهای گرم تابستانی بسیار لذیذ بوده و از آن به عنوان یک نوشیدنی خنک استفاده می کنیم ،هندوانه است. این میوه خواص درمانی فوق العاده ای دارد که شاید با برخی از آنها تا کنون آشنا نشده باشید.

این میوه آبدار که در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. اما آنچه که بتعث رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است.مطالعات و تحقیقات متعددی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده اند.
خواص هندوانه
ین ماده یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که باعث کاهش خطر سکته مغزی و همچنین کاهش فشار خون می شود. اگر چه ممکن است هندوانه فیبر بسیار زیادی نداشته باشد، اما کالری و چربی کمی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است.
دکتر ‘آرتور فیگارو’ و ‘بهرام ارجمندی’ محققان دانشگاه ایالتی ‘فلوریدا’ می گویند: هندوانه حاوی آمینو اسید L-citrulline/L-arginine است که عملکرد شریان ها را تقویت می کند و می تواند به کاهش فشار خون آئورت کمک کند.
فیگارو در بیانیه ای اعلام کرد: هندوانه غنی ترین منبع طبیعی خوراکی L-citrulline است که ارتباط نزدیکی با L-arginine دارد. این آمینو اسید برای تشکیل اکسید نیتریک که برای تنظیم تون عروقی و فشار خون سالم ضروری می باشد لازم است.
فیگارو می گوید: L-citrulline در بدن به L-arginine تبدیل می شود.
به گفته محققان: با این حال مصرف L-arginine به عنوان یک مکمل غذایی توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث تهوع، ناراحتی دستگاه گوارش و اسهال شود.
در این مطالعه پایلوت که در مجله آمریکایی Hypertension منتشر شده است، ۹ بزرگسال ۵۱ تا ۵۷ ساله که شامل چهار مرد و پنج زن می شدند به مدت شش هفته هر روز دوزهای درمانی هندوانه مصرف می کردند.
در این مطالعه دیده شد که مصرف هندوانه موجب تقویت عملکرد شریان می شد و فشار خون آئورت را در تمام این افراد کاهش می داد.
فیگارو می گوید: هندوانه یا عصاره هندوانه بهترین منبع طبیعی برای L-citrulline است با این وجود این ماده به شکل مصنوعی در قرص ها نیز در دسترس است.

مواد مغذی و ارزش غذایی هندوانه:

کالری:

هنوانه کالری بسیار کمی دارد. یک عدد هندوانه متوسط حاوی فقط 46 کالری است.

ویتامین های هندوانه :

دو ویتامین مهم در هندوانه Aو C است. ویتامین A در هندوانه به شکل کاروتنوئید وجود دارد. هندوانه همچنین منبع خوبی از ویتامین c می باشد. یک فنجان هندوانه تازه، حدود 12 میلی گرم ویتامین C دارد.

پتاسیم هندوانه:

یک فنجان آب هندوانه حاوی حدود 4 درصد پتاسیم توصیه شده برای مصرف روزانه است.

فیبر هندوانه:

یک عدد هندوانه تازه حدود 3 تا 4 گرم فیبر توصیه شده روزانه را به شما می دهد و یک ترکیب بسیار خوبی از فیبر محلول و غیرمحلول است.

کربوهیدرات های هندوانه:

یک عدد هندوانه متوسط حدود 11.6 گرم کربوهیدرات دارد، که ترکیبی از فیبرهای رژیمی، نشاسته و قند ها است.

ترکیبات چربی هندوانه:

این میوه ترکیبات بسیار کمی از چربی دارد. حدود 210 گرم چربی کل هندوانه است.

لیکوپن:

یکی از مهم ترین مواد مغذی در هندوانه است که مزایای بسیار زیادی را برای بدن دارد.
ارزش غذایی هندوانه

1.بهبود سلامت قلب:

بر اساس تحقیقات خوردن یک برش هندوانه در طول روز میتواند تجمع کلسترول های بد را که موجب بیماری های قلبی میشوند، متوقف کنند و چنانچه در این بخش ا می خوانید مصرف منظم هندوانه همچنین با کاهش ذخیره شدن چربی در رگ های خونی نیز مرتبط است. این خواص به دلیل وجود سیترولین در هندوانه است.
سیترولین همچنین میتواند اثرات مفیدی آترواسکلروز بزارد، همچنین به کاهش میزان سفتی شریان ها در بدن زنان در دوران یائسگی کمک میکند.

2. هندوانه برای کمک به درمان التهاب:

یکی دیگر از ترکیبات اصلی موجود در هندوانه لیکوپن است که مزایای فوق العاده ای دارد.از جمله مزایای آن خواص ضد التهابی است.
در میان کاروتنوئید های مختلف، لیکوپن بهترین است. در واقع اثرات آن برای التهاب حتی بهتر و بیشتر از بتاکاروتن است.

3. هندوانه برای هیدراته نگه داشتن بدن:

هندوانه حاوی 90 درصد آب است و یکی از بهترین منابع هیدراسیون محسوب میشود.
و از لحاظ خواص دیورتیک، خیلی بهتر از کافئین است. همانطور که یک منبع طبیعی است و بدون فشار در کلیه ها ادرار را افزایش میدهد.

4. هندوانه برای کمک به مبارزه با سرطان:

بر اساس مطالعات، لیکوپن موجود در هندوانه میزان ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. ( لیکوپن، رنگدانه ای است که به هندوانه رنگ قرمز میدهد و از آنجایی که یک آنتی اکسیدان قوی است، از شروع برخی از سرطان ها جلوگیری میکند)
دو فنجان آب هندوانه حاوی حدود 20 میلی گرم لیکوپن است، که با رادیکال های آزاد مبارزه میکند و از بدن در برابر بسیاری از سرطان ها محافظت می نماید.
بر اساس یک مطالعه، لیکوپن تاثیر خود را در سلول های سرطانی مربوط به پروستات بیشتر از همه نشان داده است. لیکوپن همچنین در درمان HPV مفید است، که در غیر این صورت منجر به سرطان رحم میشود.

مبارزه با سرطان با مصرف هندوانه

5. کمک به درمان و کاهش درد های عضلانی با هندوانه:

اگر بعد از یک روز سخت کاری درد عضلانی داشته باشید، هندوانه میتواند کلید رفع مشکل شما باشد.
این میوه سرشار از الکترولید ها و آمینو اسید های سیترولین است که پس از تمرین های سنگین باعث تسکین درد عضلانی میشود و براساس یک مطالعه ایرانی، هندوانه میتواند تاثیر بسزایی در کاهش خستگی عضلانی داشته باشد.
همچنین برای دفع اسید لاکتیک بسیار مفید می باشد.
آشامیدن آب هندوانه میتواند به عضلات شما کمک کند تا اکسیژن بیشتری دریافت کند و این روند بهبود را سریعتر میکند.

6. هندوانه برای کمک به هضم:

همانطور که قبلا گفته شد، هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است و از این رو میتواند به هضم کمک کند. همچنین حاوی فیبر است و بنابراین، هضم و پیشگیری از یبوست را افزایش میدهد.

7. هندوانه برای جلوگیری از تشدید بیماری ماکولار:

همانطور که گفته شد، هندوانه یک منبع عالی از لیکوپن است که برای کاهش ابتلا به خطر بیماری ماکولار شناخته شده است. آنتی اکسیدانی است که برای سلامت چشم مفید است، زیرا با رادیکال های آزاد مبارزه میکند.
اثر رادیکال های آزاد ممکن است منجر به حتی نابینایی شود. لیکوپن آنتی اکسیدان قوی است که مانع از بروز چنین اتفاقی میشود.

8. هندوانه خوب و مفید برای زنان باردار:

هندوانه بیماری سوزش معده که در دوران بیماری شایع است را کاهش میدهد. همچنین به کاهش بیماری صبحگاهی زنان باردار کمک خواهد کرد.
موتد معدنی موجود در این میوه به جلوگیری از گرفتگی ماهیچه ها در 3 ماهه اول بارداری کمک میکند.

9. هندوانه برای جلوگیری از آسم:

دوباره لیکوپن به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های کلیدی با واکنش های بدن، نسبت به سرماخوردگی و آنفلونزا مبارزه میکند و همچنین باعث کاهش آسم در کودکان میشود. مطالعه ای بر روی 17 بزرگسال مبتلا به آسم نشان داد که لیکوپن میتواند بر روی این بیماری نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

10. کمک به کنترل فشار خون با هندوانه:

هندوانه منبع غنی و طبیعی از سیترولین است، سیترولین یک اسید آمینه ضروری برای حفظ فشار خون می باشد. هندوانه همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که به عنوان یک ماده مغذی برای کاهش فشار خون بالا شناخته شده است.
پتاسیم همچنین یک الکترولیت است که فشار خون را در طول تمرینات ورزشی تنظیم میکند.

11. هندوانه برای بهبود سلامت پوست و مو:

هندوانه یک منبع خوبی از ویتامین C است که یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای سنتز کلاژن محسوب میشود.
کلاژن ماده ای است که پوست و موها را تقویت میکند. بر اساس یک مطالعه آلمانی، لیکوپن و بتاکاروتن موجود در هندوانه نیز میتواند از پوست در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کند.
بتاکاروتن همچنین برای جلوگیری از شرایط خاص پوستی مانند پستوریازیس عمل میکند و پیش از این هم در بحث خواص در سلامت نمناک گفتیم که ویتامین A در هندوانه یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت پوست است، آن را ترمیم میکند و باعث ایجاد سلول های جدید پوستی می شود.

12. بهبود سلامت استخوان با هندوانه:

ویتامین C در این قسمت نقش مهمی را ایفا میکند، زیرا مواد مغذی است که به سلامت استخوان ها و بهبودزخم کمک میکند. لیکوپن نیز میتواند مانع از پوکی استخوان و شکستگی های استخوان شود و ویتامین A در هندوانه با رشد استخوان ها ارتباط دارد.

13. هندوانه برای کمک به کاهش وزن:

یکی از بهترین مزایای سلامتی هندوانه این است که به کاهش وزن سالم کمک میکند. با توجه به محتوای بالای آب میتواند بدن شما را با مصرف کگالری کمتری، پر کند.
همچنین مشاهده شده است که مصرف هندوانه سرعت متابولیسم را افزایش و انباشت سموم و چربی را کاهش میدهد که در نهایت باعث کاهش وزن میشود.

14. هندوانه برای کمک به کاهش مشکلات کلیوی:

اگر چه هندوانه می تواند منبع خوبی از پتاسیم باشد، اما در مقایسه با سایر غذاها درصد آن پایین تر است. به همین دلیل برای افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن کلیه می باشند، بسیار مفید است.
با این حال در برخی از افراد که ممکن است قادر به دفع پتاسیم بیش از حد در خون نباشند، می تواند سطح پتاسیم در خون را بالا ببرد و منجر به عوارض شود.

15. هندوانه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند :

هندوانهف غنی از ویتامین C است که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
این میوه همچنین حاوی ویتامین ب 6 می باشد که آنتی بادی تولید می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. همچنین به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند و دارای ویتامین A است که سیستم ایمنی را تنظیم و از آن در برابر عفونت محافظت می کند.

16. هندوانه برای کمک به درمان دیابت:

اگرچه هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است، اما دارای بار گلیسمی پایین می باشد و از این رو برای افراد دیابتی مفید است.
هندوانه دارای خواص ضد دیابتی می باشد. مطالعه دیگری نشان داد که اثرات مفید آب هندوانه باعث افزایش جرم بافت چربی و کاهش توده چربی اضافی سفید می شود که در نهایت به درمان دیابت کمک می کند.

17. کمک به بهبود سلامت جنسی با هندوانه:

اسید سیترولین موجود در هندوانه اثر آرام بخش بر روی رگ های خونی دارد و در درمان اختلال نعوظ کمک کننده می باشد. براساس یک مطالعه ایتالیایی، مکمل خوراکی سیترولین برای بهبود سختی نعوظ در مردان تجویز می شود.
هندوانه همچنین می تواند به عنوان یک ویاگرای طبیعی عمل کند.
مواد تشکیل دهنده هندوانه ای با بدن انسان چنین واکنشی نشان می دهند که می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

18. هندوانه برای جلوگیری از آسیب سلولی:

هندوانه که غنی از لیکوپن است، سلول ها را از آسیب های مرتبط با بیماری های قلبی محافظت می کند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از آسیب سلولی جلوگیری می کند.

19. هندوانه برای جلوگیری از سکته:

با توجه به محتوای بالای آب، هندوانه برای جلوگیری از سکته شناخته شده است. این میوه در پزشکی چینی بسیار مهم است. هندوانه جز چند میوه ای است که سکته را کاهش می دهد و باعث تحریک پذیری می شود.

جلوگیری از سکته با مصرف هندوانه

20. هندوانه مفید برای بهبود سلامت لثه ها :

ویتامین c موجود در هندوانه مویرگها و لثه ها را سالم نگه می دارد. کمبود ویتامین c باعث ایجاد خونریزی لثه و التهاب لثه ها می شود و هندوانه می تواند از این بیماری ها جلوگیری کند. ویتامین c موجود در هندوانه همچنین می تواند باکتری های مضر در دهان را از بین برد که در غیر این صورت موجب بسیاری از بیماری های دهان و سایر عفونت های لثه می شود.

21. افزایش انرژی با هندوانه :

هندوانه منبع خوبی از ویتامین B است که مسئول تولید انرژی در بدن هستند. این میوه دارای کالری کم و انرژی فراوان است و می تواند به بالا نگه داشتن سطح انرژی شما در طول روز کمک کند. یکی دیگر از دلایل این که باید در طول روز هندوانه بخورید، جذب پتاسیم است.
پتاسیم یک الکترولیت است که پس از یک روز خسته کننده از احساس خستگی جلوگیری میکند.

22. هندوانه برای کمک به سلامت پروستات:

محققان زمانی معتقد بوده اند که لیکوپن فقط در گوجه فرنگی وجود دارد، اما این روز ها دریافته اند که هندوانه بیشترین میزان لیکوپن را در بین میوه ها و سبزیجات تازه دارد.
لیکوپن حاوی ویژگی های آنتی اکسیدانی است که پوست، قلب و پروستات را سالم نگه میدارد. طبق تحقیقاتی نشان داده شد که با مصرف هندوانه آسیب به بافت پروستات به طور چشمگیری کاهش می یابد.
کلام آخر :
هندوانه سرشار ار خواص متعدد می باشد ولی در کنار این خواص ممکن است بعضی از ویژگی های آن برای همه افراد مناسب نباشد به عنوان مثال
افراد مبتلا به دیابت باید با دقت فراوان این میوه را مصرف كنند زیرا هندوانه اندیس گلایسمي بالایي دارد و قندخون را به سرعت بالا مي‏ برد و كنترل این قند براي دیابتي‏ ها بسیار مشكل است.
– هندوانه داراي تركیبات گواتروژن است و افرادي كه دارای كمبود ید هستند، باید كمتر این میوه را مصرف كنید.
– هندوانه داراي اگزالات و پورین بالایي است، به این دلیل افرادي كه مستعد ابتلا به سنگ كلیه و اوره بالا هستند، باید كمتر از این میوه استفاده نمایند تا این عوارض در آن ها تشدید نشود.
در اینجا برای رسیدن به موارد خاص با مشورت پزشک میتوان از مکمل های طبیعی گیاهی بهره برد که با حفظ خواص میوه و گیاه تاثییر  خود را نیز حفظ کرده باشد..
این مقاله از منبع معتبر سایت نمناک و پزشک جمع آوری گردیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =