فواید استفاده از مکمل های دارویی گیاهی قسمت چهارم ویتامین سی طبیعی !!!

در سبک زندگی سالم، فاکتورهای زیادی تاثیر گذارند که یکی از مهم‌ ترین آن ها، تغذیه‌ ی سالم است. طبق گفته‌ی کارشناسان تنها حدود ٣درصد از افراد نکات تغذیه ای را رعایت می کنند و رژیم غذایی سالمی دارند. یکی از نکاتی که در رژیم غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از مکمل ها، علی الخصوص مکمل گیاهی است. در این مطلب قصد داریم شما را با فواید مکمل گیاهی آشنا کنیم تا اگر قصد خرید مکمل های دارو یی گیاهی خارجی و یا مکمل های  دارویی گیاهی ایرانی را دارید، آگاهی کامل داشته باشید.

مکمل گیاهی چیست؟

در رژیم غذایی، وجود پروتئین، ویتامین، ریز مغذی ها،کربوهیدرات و … ضروری است و کمبود یا عدم مصرف آن ها می‌ تواند موجب سوء تغذیه در افراد ‌شود و مشکلات زیادی را به وجود آورد. اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند حساسیت به مواد غذایی، افراد از مصرف این فاکتورهای سودمند محروم شوند؛ در این موراد لازم است از مکمل‌ ها به منظور جبران کمبودها استفاده شود.

انواع مکمل گیاهی

فواید مکمل گیاهی موجب می‌ شود تا مورد استقبال افراد قرار گرفته و مواد مغذی بسیاری را از آن ها دریافت کنند. همچنین این مکمل ها به عنوان تقویت کننده می تواند برای کودکان، سالمندان و ورزشکاران سودمند باشد و در تامین انرژی مورد نیاز به آن ها کمک کند. ترکیبات موجود در انواع مکمل گیاهی سرشار از مواد مغذی و اجزای سازنده‌ی فعالی هستند که به متابولیسم بدن و فرآیندهای گوارشی کمک می کنند.

نکاتی مهم در خرید و انتخاب

مکمل های گیاهی در اشکال مختلفی عرضه شده اند، از جمله به شکل قرص، کپسول، مایعات، پودر، ژله، بیسکوییت و … . شکل عرضه‌ی مکمل ها به ماهیت آن ها بستگی دارد.

فواید انواع مکمل و دارو های گیاهی

در این بخش، ویتامین سی طبیعی  که یک ویتامین شناخته شده است را معرفی کرده و به بررسی کاربرد، فواید و مضرات آن ها می‌ پردازیم.

ویتامین سی طبیعی

به جرات می‌توان گفت که ویتامین سی شناخته‌شده‌ترین ویتامین موجود است و همۀ ما حداقل برای یک بار هم که شده این ویتامین c یا قرص جوشان ویتامین c را امتحان کرده‌ایم. این ویتامین مانند هر ویتامین دیگری برای سلامت و عملکرد بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب  به خواص ویتامین c، عوارض مصرف زیاد آن، بهترین منابع و همچنین دوز و نحوۀ مصرف قرص ویتامین سی خواهیم پرداخت؛ بنابراین، اگر تمایل دارید نسبت به همۀ اطلاعات لازم درمورد این ویتامین آگاهی پیدا کنید در ادامه با ما همراه باشید.

اما اولین سوال و یا مهترین سوال

آیا اسید اسکوربیک همان ویتامین سی است؟

متاسفانه خیلی از مقالات و سایت ها ویتامین سی را همان اسید اسکوربیک می نامند که در واقع این نام گذاری درست نمی باشد.

باید به این نکته توجه کنید که اسید رتینوئیک ویتامین A نیست، آلفا توکوفرول ویتامین E نیست هم چنین اسید آسکوربیک ویتامین C نیست. ویتامین ها ترکیبات مولکولی فردی نیستند بلکه مجتمع های بیولوژیکی می باشند. آنها تداخلات بیوشیمیایی چند مرحله ای هستند که عملکرد آنها به تعدادی از متغیرهای دیگر نیز وابسته است. فعالیت ویتامین فقط در شرایطی انجام می شود که تمام شرایط محیطی آن مهیا باشد.

این به اصطلاح ویتامین ها که به اشکال تجاری مصنوعی مانند اسید اسکوربیک جدا می شوند، به عنوان دارو در بدن عمل می کنند. آنها دیگر ویتامین نیستند و نامیدن آنها به نام ویتامین صحیح نمی باشد. ویتامین ها از مواد مغذی، آنزیم ها، کوآنزیم ها، آنتی اکسیدان ها و فعال کننده مواد معدنی موجود در آن تشکیل شده است.

برای درک بهتره مطلب بیاید مثالی دیگر بزنیم :

اگر یک خودرو را در نظر بگیریم  موتور یکی از اساسی ترین قسمت های خودرو می باشد ولی آیا به تنهایی میتوان آن را خودرو نامید ؟ آیا با اینکه قسمت خیلی مهم خودرو هست سبب انتقال انرژی و تبدیل آن  که در نهایت منجر به حرکت خودرو می شود به تنهایی میتواند وظیفه انتقال فرد یا هر چیزی را انجام دهد ؟

بله پاسخ صحیح همین است این مجموعه قطعه بسیار مهم خودرو نمیشود بلکه یکی از مهمترین بخش های اساسی خودرو می باشد.

ویتامین سی به تنهایی نمی تواند نقش خود را ایفا کند و نیاز به پلی فنول هایی محلول در آب که به نام فلاونوئیدها شناخته شده اند دارد. این ترکیبات مهم در انواع مختلف میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. اسید اسکوربیک که به غذای فرآوری شده اضافه می شود، فقط اسید اسکوربیک است و از کلیه فاکتورهای دیگر ویتامین C عاری می باشد. اشکال طبیعی ویتامین سی در بدن به مدت طولانی تری نسبت به اشکال مصنوعی آن باقی می مانند. اسید اسوربیک نیمه عمر کوتاه تری دارد و حدود دو ساعت در بدن به شکل فعال و موثر خود باقی می ماند، در حالی که ویتامین سی که از طریق مواد غذایی دریافت می کنیم مدت طولانی تری در بدن بوده در نتیجه دسترسی بیشتری برای قسمت های مختلف بدن فراهم می کند.

منابع ویتامین C

اکثر میوه جات و سبزیجات منابع غنی از ویتامین سی می باشند، اما بعضی از آنها در مقدار کمتر، ویتامین سی بیشتری در خود جای داده اند که شامل:

 

آسه رولا چری ( یک نوع گیلاس ) حاوی ویتامین ث طبیعی هر ۱۰۰ گرم آسه رولا حاوی ۱۰۰۰ تا ۲۳۳۰ میلی‏‌گرم ویتامین ث است

پرتقال: یک عدد پرتقال متوسط حاوی 70میلی گرم ویتامین سی می باشد.

فلفل دلمه ای قرمز: نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز حاوی 95میلی گرم ویتامین سی می باشد.

کیوی: هر یک عدد کیوی متوسط حاوی 70میلیگرم ویتامین سی است.

توت فرنگی: یک فنجان توت فرنگی حاوی 85 میلی گرم ویتامین سی است.

کلم بروکلی: نصف فنجان کلم بروکلی پخته شده حاوی 50میلی گرم ویتامین سی است.

طالبی: نصف فنجان طالبی حاوی 30میلیگرم ویتامین سی می باشد.

گوجه فرنگی: هر عدد گوجه فرنگی متوسط حاوی 20میلی گرم ویتامین سی است.

کلم سیب زمینی: یک سیب زمینی متوسط پخته شده 20میلی گرم ویتامین سی دارد.

سفید: یک فنجان کلم سفید حاوی 40میلی گرم ویتامین سی است.

پاپایا: یک فنجان پاپایا حاوی 90میلی گرم ویتامین سی است.

خواص ویتامین C

همانطور که عنوان شد، ویتامین ث نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا می‌کند. از مهم‌ترین خواص این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت کلاژن

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کاهش شانس ابتلا به سرماخوردگی

بهبود عملکرد مغز

 

عوارض قرص جوشان ویتامین c

عوارض قرص جوشان ویتامین c که یکی از انواع قرص ویتامین c است با عوارض مصرف بیش از اندازه سایر انواع ویتامین متفاوت نیست. بااین‌حال، انواع قرص ویتامین c جوشان ممکن است در برخی افراد به شکلی نادر باعث بروز عوارض جانبی شوند. ازجمله عوارض قرص جوشان ویتامین c می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترشح بیش از اندازۀ اسید معده؛
  • تحریک معده یا روده؛
  • حالت تهوع؛
  • استفراغ؛
  • سوزش در ناحیه شکم؛
  • گرفتگی معده؛

نکته پایانی در خصوص ویتامین سی

ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان و ریزمغذی ضروری برای بدن است. بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به سرطان از مهم‌ترین فواید ویتامین c به شمار می‌روند.

دریافت این ویتامین از طریق منابع غذایی مثل انواع سبزی‌ها و برخی میوه‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ اما، برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند غذاهای حاوی ویتامین سی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند امکان استفاده از قرص ویتامین طبیعیc و همچنین پودر، قرص جوشان یا مکمل مایع این ویتامین وجود دارد. مصرف بیش از اندازۀ این آنتی‌اکسیدان معمولاً با عوارضی جدی همراه نخواهد بود؛ اما، در بلندمدت می‌تواند به سلامت بدن آسیب وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + سه =