تقویت و توانایی ذهنی

تقویت و توانایی ذهنی

برای افزایش هوش لازم نیست کار سخت و عجیبی انجام بدهید، چندین روش ساده برای افزایش هوش وجود دارد که واقعا تاثیرگذار است و کمک شایانی به شما می کنند.

اگر مغز شما چیزهای جدیدی تجربه کند که حی فیزیکی (بینایی،شنوایی،بویایی،و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند،سالم و قوی باقی خواهد ماند چرا که در این صورت ،بین نواحی مختلف مغز ارتباطی شکل میگیرد که باعث تولید سلول های عصبی طبیعی میشود. این سلول ها،بر قدرت حافظه تاثیر شگفت انگیزی دارند و سلول های اطرافشان را هم قویتر میکنند تا در برابر اثرات افزایش سن،مقاوم تر شوند.

چند راهکار ساده ولی تاثیرگذار در تقویت ذهن
یک پروژه هنری را به صورت گروهی شروع کنید و انجام دهید:
هنر،قسمت های عاطفی و غیر زبانی قشر خارجی مخچه را به کار میاندازد وقتی به کارهای هنری مشغول میشوید،قسمت هایی از مغزتان را درگیر کرده اید،که به فرم ها و رنگ ها و بافت علاقمند است همچنین با انجام کارهای هنری،مغز خود را وارد فرایند فکری میکنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار متفاوت است.
در طی روز ،ارتباطات اجتماعی بیشتری را برقرار کنید؛
تحقیقات علمی،پیوسته ثابت کرده اند ،که انزوای اجتماعی تاثیرات مخربی بر توانایی های شناختی فرد دارد.
پنجره ماشین خود را پایین نگهدارید:
هیپو کامپ مغز،یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش میکند،برای ساختن نقشه های ذهنی عطرها،بوها،صداها،و تصاویر را با هم مرتبط میسازد.
اشیاء آشنا را وارونه کنید:
وقتی که اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید،قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به سرعت آنها را می شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف میشود وقتی شیئی به طور وارونه قرار بگیرد ،شبکه مغز شما دچار درگیری میشود و سعی میکند که شکل ،رنگ و روابطی را که در این تصویر وجود دارد،تغییر کند.
با چشم های بسته دوش بگیرید:
وقتی در حمام چشم های خود را میبندید و بدن خود را میشویید،قسمت ها و بافت هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلا متوجه آنها نمی شدید و این باعث ارسال پیام به مغرتان میشود.
در هنگام صبح و بعد از بیدار شدن،کارهای تکراری خود را تغییر دهید:
مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده،نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت های بزرگی از قشر خارجی مغز میشود و این ،حاکی از این مطلب است که در چندین ناحیه ویژه ،فعالیت مغز افزایش میابد وقتی کارهای نو،تکراری و روزمره شوند،فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش میابد.
ازی ده سوالی را انجام دهید؛
برای پرورش مغز ،باید آنرا وادار به تمرکز بر گزینه های مختلف کنید.
تمرین مغز:
مثلا کسی به شما یک شئ میدهد و شما باید کارکرد 10 چیز مختلف را با آن اجرا کنید.
در طی روز ،ارتباطات اجتماعی بیشتری را برقرار کنید؛
تحقیقات علمی،پیوسته ثابت کرده اند ،که انزوای اجتماعی تاثیرات مخربی بر توانایی های شناختی فرد دارد.
تمرین برای مغز:
وقتی به سوپر مارکت میروید،به جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید ،با فروشنده خوش و بش کنید.
غذاهای ناآشنا و جدید را امتحان کنید:
سیستم بویایی شما ،با فعال کردن ترکیبات منحصر به فردی از گیرنده های داخل بینیتان می تواند میلیون ها بو را تشخیص دهد این گیرنده های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند ،و از این جهت،بوهای جدید می توانند در شما احساسات غیرمنتظره ای را تداعی کنند.
تمرین برای مغز:
یک دستور غذایی کاملا ناآشنا را، انتخاب کنید ، انواع سبزیجات، ادویه جات و مواد غذایی بسته بندی شده را بررسی کنید. از فروشنده ها بخواهید که چندین مواد غذایی جدید و ناآشنا را به شما معرفی کنند.
تمرکز و آرامش داشته باشید
افراد بسیاری به خاطر استرس و هیجان زیاد با وجود هوش سرشار فرصت های بیشماری را از دست داده اند، اکثر افرادی که در امتحانات پایان ترم مدارس یا حتی ورودی دانشگاه ها رتبه های ضعیف بدست می آورند، به خاطر استرس و هیجان بالا نتوانسته اند از قدرت تحلیل و پردازش ذهن خود استفاده کنند.
با افراد نابغه و باهوش دوست شوید
زمانی که از اجتماع فاصله بگیرید و با افراد جدید و خلاق آشنا نشوید به تدریج دچار پسرفت در هوش و استعداد می شوید، بسیاری از افراد عادی با معاشرت با افراد خلاق و دانشمند دچار شکوفایی هوش و دانش و در آینده نزدیک خود نیز یک ایده پرداز خلاق شده اند.
خوراکی هایی که نباید مصرف کنید
مصرف فست فود، خوراکی های بسیارشیرین و چرب می تواند سبب کاهش بهره هوشی شود، به ویژه این اثر در کودکان در حال رشد بیشتر است و می تواند اثرات دائمی بر ذهن آنها بگذارد که رژیم غذایی سالم باعث پرورش قوای ذهنی و خوراک ناسالم باعث مرگ سلول های مغزی می شود، همچنین استشمام گرد و غبار و تنفس در هوای آلوده می تواند سبب از بین رفتن و مرگ سلول های مغزی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 15 =